Kaedah Mengesan Kehamilan Dolu-dolu

Salam...
zaman sekarang ni semuanya senang sebab dah ada banyak benda canggih tercipta. Lagi-lagi dengan adanya prenancy test kit sekarang ni kan..buang air aje dah tahu result dia.hehehe..



Cuba fikir kalau orang dulu-dulu macam mana ehh they all nak tahu yang seseorang wanita tu pregnant?


*i guna google translate artikel ni. so sorry kalau ayat tunggang-langgang. i malas nak translate sendiri sebab panjang sangat*


1. Gandum dan barli

Salah satu yang terawal, ujian kehamilan rumah datang dari Mesir Purba. Pada 1350 BCE, wanita dinasihatkan untuk membuang air kecil pada biji gandum dan barli sepanjang beberapa hari; jika gandum itu tumbuh, dia mempunyai seorang gadis, dan jika barli itu tumbuh, seorang budak lelaki. Jika tidak tumbuh, dia tidak mengandung. Perkara yang paling menarik tentang ujian ini adalah bahawa ia sebenarnya berkesan: Pada tahun 1963, satu eksperimen dengan ujian gandum dan barli dan mendapati bahawa 70 peratus daripada masa, air kencing wanita hamil akan menyebabkan benih bercambah, manakala air kencing wanita dan lelaki yang tidak hamil tidak.







2. Bawang.

Walaupun Mesir Purba kepada sesuatu dengan ujian gandum dan barli, mereka dan Yunani Purba seolah-olah mempunyai kefahaman yang kabur anatomi. Kedua-dua perubatan Mesir papyri dan Hippocrates, dipuji sebagai bapa perubatan, mencadangkan bahawa seorang wanita yang disyaki dia mungkin mengandung memasukkan bawang atau sayuran berumbi lain yang berbau kuat ke dalam faraj beliau semalaman. Jika nafas berbau bawang pada keesokan harinya, dia tidak mengandung, ini adalah berdasarkan idea bahawa rahim dia terbuka, dan menyalurkan aroma yang mengandung bawang sehingga mulutnya seperti terowong angin. Jika dia hamil, maka rahim akan ditutup, jadi tidak ada terowong angin.











3. Beer dan kurma yang dilenyek

Satu lagi papirus Mesir Purba mencadangkan menyebarkan kurma yang dilenyek bercampur bir di atas lantai dan mengira berapa kali wanita malang yang duduk di atas permaidani tersebut muntah. Jika dia muntah dengan banyak maka ia mengandung. Walaupun tidak praktikal dan pelik, kebencian kepada bau yang kuat dan kecenderungan untuk muntah sering menjadi tanda-tanda awal kehamilan. Ataupun  ia boleh menjadi tanda bahawa ia adalah satu perbuatan yang menjijikkan.







 4. Bilah kayu penggulung benang.

Dari The Distaff Gospels, koleksi tradisi perubatan wanita yang ditulis dalam abad ke-15: "Rakan-rakan saya, jika anda mahu tahu jika seorang wanita adalah mengandung, anda mesti meminta beliau untuk kencing dalam besen dan kemudian meletakkan satu selak atau kunci di dalamnya, meninggalkan selak ini dalam besen dengan air kencing selama tiga atau empat jam. Jika anda melihat gambaran selak di lembah, menjadi pasti bahawa wanita itu sedang hamil. Jika tidak, dia tidak mengandung.





 5. "Air kecik"

Pakar-pakar ini kononnya mendakwa bahawa mereka dapat menentukan sama ada atau tidak seorang wanita itu mengandung oleh warna dan ciri-ciri air kencing beliau. Sesetengah air kencing juga bercampur-campur dengan wain dan diperhatikan keputusan, ujian yang mungkin telah melihat beberapa kejayaan, memandangkan bahawa alkohol boleh bertindak balas terhadap protein yang hadir dalam kencing wanita hamil. Mereka boleh juga boleh periksa sama ada pemilik air kencing telah mengalami apa-apa penyakit yang lain.










6. 'Tengok mata saya'

Satu doktor abad ke-16, Jacques Guillemeau, mendakwa bahawa anda boleh memberitahu dengan mata seorang wanita sama ada dia mengandung atau tidak. Guillemeau, pengarang karya yang berpengaruh pada oftalmologi, mendakwa bahawa seawal bulan kedua, "seorang wanita hamil mendapat mata dalam set dengan pupil mata yang kecil, melabuh penutup dan bengkak urat kecil di sudut mata." Itu adalah mungkin tidak benar, tetapi dia adalah betul tentang satu perkara: Mata boleh berubah semasa mengandung , yang menjejaskan penglihatan anda.






7. 'Saya nampak tanda-tandanya'

Pada awal kehamilan, kira-kira 6-8 minggu, terdapat tanda-tanda ditunjukkan oleh kerana aliran darah meningkat kepada kawasan itu. Ini petunjuk yang luar biasa kehamilan. Ia kemudiannya dikenali sebagai tanda Chadwick, selepas James Read Chadwick, seorang doktor obstetrik yang membawa penemuan pada mesyuarat Persatuan Ginekologi Amerika pada tahun 1886. 

















8. Arnab

Menurut jurnal perubatan kontemporari, ia berfungsi seperti ini: Satu sampel air kencing telah disuntik ke dalam kumpulan tikus muda betina dalam tempoh lima hari. Pada hari kelima, tikus terbunuh dan autopsied untuk memeriksa keadaan ovari mereka. Jika bit reproduktif mereka kelihatan terangsang, ujian adalah positif. Jika anda mahu keputusan anda dalam masa kurang daripada lima hari, mereka hanya boleh menggunakan lebih banyak tikus.






9. Katak

Walaupun ia mengikut pada prinsip yang sama seperti Ujian Arnab, yang satu ini sebenarnya sedikit lebih baik sekurang-kurangnya haiwan kekal hidup pada akhir itu. Pada akhir tahun 1940-an, saintis menentukan bahawa air kencing wanita hamil disuntik ke dalam badan katak hidup. Amfibia malang akan menghasilkan telur dalam tempoh 24 jam. Ujian itu juga dipanggil ujian "Bufo" , selepas spesis tertentu katak biasanya digunakan.




[SOURCE]

0 comments:

Post a Comment

LIKE BOX

gado2

gado2